به مناسبت سالروز سفر مقام معظم رهبری به کردستان

سفر بابرکت مقام معظم رهبری در 22 اردیبهشت ماه سال 1388 برگ زرینی را در تاریخ کردستان و اذهان مردم غیور و با صلابت کورد رقم زد. سفری که ابعاد مختلفی دارد که هر کدام بحث و تحلیل محتوای خاص خود را دارد. دراین نوشتار سعی بر آن است تا نه تنها به مهمترین موارد این سفر پرخیر و برکت از دیدگاه استراتژیک اشاره شود، بلکه با یک نگاه نقادانه به عملکرد مسئولین در این یازده سال بعد از سفر معظم له به طور خلاصه پرداخته شود. آنچه مسلم است مقام معظم رهبری با رویکرد استراتژیک منحصر به فردی که دارند نه تنها اهداف کوتاه مدت و عملیاتی را در برنامه ریزی و تصمیمات خود دنبال می کنند، بلکه جنبه های زمینه ای، ساختاری و اهداف بلند مدت را هم ریل گذاری و سازمان دهی می نمایند. در تحلیل های مختلفی که در این یازده سال شاهد انتشار آن در رسانه ها بوده ایم بیشتر اقداماتی مورد نظر قرار گرفته که جنبه عملیاتی و کوتاه مدت داشته و بیان آن هم در جای خود لازم و ضروری است. به طور مثال در این سفر با برکت یک هزار و 258 طرح برای توسعه منطقه با تکمیل صد درصدی تا پایان سال 1391 یعنی در طول مدت سه سال به انجام رسیده که در جای خود باعث تامل و بحث است(از این منظر ضروری است تا با یک روش تحقیق تطبیقی به مقایسه میان رویکردهای مدیریت جهادی و مدیریت غربی در دستیابی به اهداف و ترسیم مدل این نوع مدیریت با در نظر گرفتن جامعه آماری استان کردستان در دستور کار اساتید مدیریت استان کردستان قرار گرفته شود). اما نباید از اهداف بلند مدت و استراتژیکی که این سفر به همراه داشت و آثار آن بعد از گذشت یازده سال هنوز احساس می شود غافل بود. مهمترین این موارد عبارتست از:
1. ترسیم خط قرمز در استان کردستان یعنی عدم پایبندی به وحدت میان اقوام مذهبی مختلف در استان و ضرورت احترام به مقدسات مسلمین اعم از شیعه و سنی. یکی از مهمترین پیامدهای این سفر همدلی و همزبانی بیشتر میان اقوام مذهبی و مسلمان مستقر در استان کردستان بود. تفرقه در استان کردستان هدف استراتژیک شوم دشمن در این چهل و یک سال بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بوده و تا به امروز از هیچ برنامه ریزی و جهدی برای دستیابی به آن فروگذار نبوده است. پیام این سفر تنها مربوط به مربوط به سال 1388 و این سفر با برکت نمی شود، بلکه ریل گذاری برای تمامی تفکرات و تصمیمات مدیریت های مختلف در استان است و از این منظر مدیران بدانند که خیانت آشکار از دیدگاه معظم له مربوط به آن کسی است که به عمد در این مسیر با حرف و عمل خود قدمی برندارد.
2. استان کردستان یک استان فرهنگی و نه امنیتی است. قبل از سفر امام خامنه ای(مدظله العالی) سال ها تصویری که از این استان به تمام دنیا مخابره می شد تصویر یک استان امنیتی و دارای محدودیت های آمد و شد حتی در ساعات و ایام خاصی بود. رهبر معظم انقلاب با اشرافیت بر این موضوع آنچنان زیبا فرهنگ را جایگزین واژه امنیت در اذهان نمودند که چشم و گوش هر بیننده و شنونده ای را به زیبایی های استان کردستان اعم از فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم مردمان غیور و مهمان نواز کردستان در کنار جاذبه های طبیعی و دیگر موارد مسحور نمودند که نشان از فراست و دور اندیشی ایشان دارد.
نباید غافل بود از اینکه هنوز دشمن درصدد تفرقه و شهادت جوانان این منطقه دارد، نشان از درماندگی آنان در دستیابی هدفی دارد که سال ها پیش امام خامنه ای خیال باطل دشمنان را با سفر به استان کردستان به کابوس تبدیل نمودند.
3. استان کردستان با استقبال تاریخی از رهبر این پیام را به دنیا مخابره کرد که مردم غیور این خطه با جان و مال خود همواره پای اهداف و آرمان های انقلاب و امام راحل(ره) و امام خامنه ای(مدظله العالی) هستند و در این راه با نثار 5400 شهید استان شامل 1000 شهید پیشمرگ مسلمان کرد، وفاداری خود را در عمل ثابت نمودند و تا امروز در مراحل مختلف و سرنوشت ساز نظام همواره این علاقه و وفاداری را به منصه ظهور رساندند. این پیام رسانه ای استان کردستان دنیا را در بهت فرو برده و امید آنان برای وارد کردن هر گونه آسیب و تفرقه در میان این مردم به ناامیدی تبدیل نمود.
آنچه که قابل تامل است عملکرد مسئولین در مقابل این دستاوردها برای حفظ و ماندگاری روزافزون آن است. برای نگه داشت این دستاوردها به طور خلاصه اقدامات زیر لازم و ضروری است:
1.استان کردستان به مانند بسیاری از استان های دیگر درگیر دسته بندی های سیاسی، زبانی و عقیده ای است و برای تحول در این استان بیش از هر چیز نیازمند مدیران کارآمد، شجاع و متعهدی هستیم که در عمل شایستگی و کارآمدی خود را به اثبات رسانده باشند(استفاده از روش های مدیریتی برای تعیین صلاحیت مدیران بومی از جمله تشکیل کانون های ارزیابی و توسعه مدیران حرفه ای استان).
2. استان کردستان علی رغم همسایگی به کشور عراق بزرگترین پتانسیل را در توسعه اقتصادی دارد. متاسفانه در انتصاب های مسئولین مربوطه آنچه که شاهد آن هستیم عدم استفاده موثر از این پتانسیل و نبود یک برنامه مدون و عملیاتی برای برپایی گفتمان اقتصادی در استان و همکاری موثر با معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه در کشور عراق هستیم که باید مورد توجه اکید قرار گرفته شود.
3. استان کردستان علاوه بر این پتانسیل هم مرزی و همسایگی دارای پتانسیل های خدادای و مواهب طبیعی زیادی است که قربانی شوهای تبلیغاتی مدیران جناحی و سیاسی گشته است. چیزی که ما امروز شاهد آن هستیم بالاترین آمار نرخ بیکاری درکشور و یکی از ضعیف ترین استان ها از لحاظ صنعتی هستیم.
شوک توسعه ای استان نیازمند چیدمان درست ظرفیت ها است که مقابله با تعصبات و موانع مذهبی، جناحی و قومی بخشی از این فرآیند محسوب می شود. متاسفانه استان های مرزی از جمله استان کردستان در تخصیص منابع کشور هم مورد ناعدالتی های بسیاری قرار دارد که مشکلات معیشتی بزرگی را برای مردم غیور کورد به ارمغان آورده است و به همین خاطر بستر مناسبی را برای هجمه های فرهنگی، سیاسی و حتی نظامی دشمن به ارمغان می آورد و با پذیرفتن این واقعیات نگاه عالمانه و مدبرانه مسئولین در مورد این استان بسیار حیاتی است.
سال جهش تولید و نامگذاری آن از سوی معظم له برای سال 1399 نیازمند تفکر متخصصانه مسئولین استانی است. عمل از شعار و جهش از خمودگی باید تفکیک گردد.

جهش یک فرایند فوریتی برای جبران کاستی ها و قصور است که نیازمند درک بالا و قدرت تخصص است که هرگونه سازش با ناکارآمدی را بر نمی تابد.
سیاست های جهش تولید، نیازمند ساختارهای سازگار است و این سیاست ها باید طراحی و تدوین شوند. جهش، میزان سازگاری فوری را می طلبد که با بروکراسی شدید کنونی مغایرت دارد. جهش نیازمند شجاعت، نوآوری، شناخت فرصت ها و تهدیدات و قدرت کنترلی بحران است. جهش با حداقل زمان، حداکثر بهره وری را ایجاد می نماید. جهش، فوریتی است و با حداکثر قدرت ایجاد می گردد. جهش چابک، قابل کنترل، میانبر و در صورت انحراف خاصیت خود ترمیمی را داراست. جهش فراتر از خودشیفتگی ها و در تضاد کامل با دست به عصا شدن هاست. بنابراین این مهم با رویکردهای فعلی در استان فاصله بسیار دارد. آنچه که تعبیر مدیریت جهادی می شود در ریل گذاری کوتاه مدت و بلند مدت رهبر و مقتدایمان در سفر پر خیر و برکت خود به استان کردستان تجلی و ظهور کامل پیدا نمود. امروز تامل جدی در سال جهش تولید و قراردادن شایستگی و معیار تخصص و تقوا در انتصابات مدیران کلیدی استان مسئله بسیار مهمی است که برای پاسداشت از ارزش های تجلی یافته از این نقطه تاریخی توسعه ای استان کردستان واجب و ضروری است.

نباید فراموش کرد توسعه نیازمند عمل گرایی متخصصانه است و در تضاد کامل با انتصابات فرمایشی است که در هیاهوی های قدرت و ثروت، نظام یافته است. باید فراجناحی اندیشید و جوانان کورد را به سمت ناامیدی و ناملایمتی هدایت نکرد  که این همان عامل اصلی سوءاستفاده دشمنان است. نیازسنجی ها دقیق و عالمانه نیست و اراده های مدیریتی در توسعه استان گنگ و نامفهوم است. بحران معیشتی خواستگاه های اعتقادی نسل ها را نشانه رفته است و در این فرایند دشمن ظرفیت های خود را با شدت بیشتر در جهت تجزیه طلبی بسیج نموده است.

کردستان سهم بزرگی در ثبات امنیت کشور ایفا می نماید که توسعه استان را به نیاز ذاتی قابل مطالبه برای استمرار این ثبات تبدیل نموده است. سفر مقام معظم رهبری به کردستان فرایندی از تعاریف جامع در توسعه استان محسوب می شد و اینکه مسئولین  این تعاریف جامع را چطور تفسیر و عملیاتی نمودند باید مورد واکاوی شایسته قرار گیرد.

پدافندغیرعامل بصیر